
Το ιξώδες είναι η μέτρηση της πυκνότητας και της ροής του λιπαντικού. Εάν θέλαμε να δώσουμε ένα παράδειγμα, θα λέγαμε πως το νερό είναι ένα υγρό με χαμηλό ιξώδες καθώς ρέει πιο εύκολα σε σύγκριση με το μέλι το οποίο χαρακτηρίζεται ώς υγρό υψηλού ιξώδους. Τα λιπαντικά χαμηλού ιξώδους προστατεύουν τα μηχανικά μέρη κατά την εκκίνηση καθώς λόγω της έυκολης ροής τους, μειώνουν άμεσα τις τριβές.
Αντιθέτως τα λιπαντικά με υψηλό ιξώδες (παχύρευστα όπως οι βαλβολίνες) χρησιοποιούνται σε συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών και πιέσεων .
Η μέτρηση του ιξώδους γίνεται με την κλίμακα SAE (society of automotive engineers).
Χρησιμοποιώντας την κλίμακα SAE, κυρίως τα λιπαντικά κινητήρα (και μερικά μετάδοσης κίνησης) ταξινωμούνται με την γραφή ‘’XW- XX’’ όπου W σημαίνει WINTER (χειμώνας) ενώ ο αριθμός πρίν το Χ υποδεικνύει το ιξώδες (ροή) του λιπαντικόυ σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Ο δεύτερος αριθμός μετά το «W» μας δείχνει το ιξώδες στους 100 βαθμούς κελσίου.
Στην ουσία όσο μικρότερος είναι ο πρώτος αριθμός τόσο πιο εύκολα ρέει το λιπαντικό σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες (0 βαθμούς κελσίου και κάτω) ενώ όσο μεγαλύτερος είναι ο δεύτερος αριθμός τόσο λιγότερο λεπταίνει το λάδι όσο υπερθερμαίνεται (100 βαθμούς κελσίου και άνω).
Τα μονότυπα λιπαντικά 10W, 30W κλπ δεν χρησιμοποιούνται πλέον σε σύγχρονα μηχανήματα παρά μόνο σε κάποια παλαιότερα.